
گفتگو با نغمه ثمینی نویسنده شهرزاد درباره فصل 2 سریال
به گزارش چهرهنیوز به نقل از آی سینما، نغمه ثمینی نویسنده نام آشنایی در حوزه تیاتر است، اما تجربههای موفقی چون «خون بازی» و «سه زن» را نیر در کارنامه دارد، اما بدون شک موفقترین تجربه او د راین فضا سریال «شهرزاد» است.
به گفته تهیه کننده سریال، تا کنون پنج قسمت از فصل دوم نوشته شده و قرار است در 20 قسمت تهیه و تولید شود که این مساله کاملا قطعی است. به احتمال زیاد از خرداد یا تیرماه سال آینده فیلمبرداری آغاز خواهد شد. (11 اسپند 94)
این نویسنده در گفت و گو با روزنامه شرق، از همکاری 10-12 سالهاش با حسن فتحی برای نگارش چند فیلمنامه میگوید که در این سالها به نتیجه نرسیدهاند؛ تا اینکه تابستان سه سال پیش قصهای درباره کودتای 28 امرداد که از دورههای تاریخی مورد علاقه اوست، به شکلگیری داستان «شهرزاد» ختم میشود: «من طرح را خواندم و داستان را دوست داشتم. البته قصه تا حدی از من دور بود، این قصه چند فضای کلی داشت که من با برخی از آنها ارتباط برقرار نکردم؛ مثلا فضای گانگستری از من دور بود، فضای سیاسی برای من بینهایت جذاب بود و البته فضای عاشقانه خیلی به من نزدیک بود و دوست داشتم نگارش فیلمنامه را آغاز کنم.»
به گفته او، در همکاری برای نگارش «شهرزاد»، طرح اولیه از حسن فتحی بوده است اما فیلمنامه را ثمینی نوشته که در نهایت باز هم با نظر کارگردان بخشهایی جابهجا میشوند یا بر اساس ایده کارگردانی چیزهایی اضافه یا کم میشدهاند. البته اینطور که ثمینی میگوید فتحی با دست و دلبازی دیالوگنویسی را هم به او سپرده است: «چیزی که درباره «شهرزاد» برایم جالب بود این است که من و آقای فتحی یک نقطه خیلی مشترک داشتیم و آن این بود که هر دوی ما بهشدت به داستان علاقهمند بودیم. خیلی وقتها شده بود که با کارگردانهایی کار کردم که به داستان اعتقادی ندارند؛ درصورتیکه من عاشق داستان هستم و هر پیشنهاد داستانی من، به نظر آنها گلدرشت میآید و پیشنهادهای بدون داستان آنها به نظر من خالی و بیحس است، ولی آقای فتحی اینطور نبود.
همین الان برای فصل دوم وقتی پیشنهاد داستانی میدهم، آقای فتحی داستان را گسترش میدهد؛ بنابراین فکر میکنم این نقطه مشترک خیلی به ما کمک کرد و البته نگاه مشترک ما به موضوع 28 امرداد بسیار موثر بود.» ثمینی همچنین بسیار به قصه معتقد است و با نظر برخی درباره اینکه زمان قصه گفتن گذشته موافق نیست.
او در ادامه درباره نحوه پرداختن به واقعه 28 امرداد نیز اینطور توضیح میدهد: «به دلایل متعدد ما نمیخواستیم وارد کارکرد سیاسی 28 امرداد شویم و اگر قرار بود وارد اتفاقات سیاسی شویم ممکن بود سریال تبدیل به یک بیانیه سیاسی شود و به نظرم این کار نویسنده کتاب است نه فیلمنامهنویس، اما یک چیز را نمیتوانیم درباره فیلمنامه فراموش کنیم و آن این است که نقطه شروع داستانهای شخصی آدمهای این فیلم، از یک واقعه تاریخی و سیاسی است و به نظر من فیلمنامه از این حرف میزند که این واقعه تاریخی و سیاسی در شکل کلان میآید و میرود، ولی بیتردید در زندگی افراد موثر است و اثر تراژدی و زهر خودش را در زندگی شخصی آدمها میگذارد.
درباره «شهرزاد» چیزی که مدام از خودم میپرسیدم این بود که قصه از کجا شروع شد؟ در واقع تراژدی شخصی آدمها در این سریال از یک اتفاق سیاسی آغاز میشود.» اما نکته جالب در صحبتهای ثمینی، به شخصیتهایی بر میگردد که این روزها از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفتهاند، به گفته او شخصیت «بزرگ آقا» در طرح اصلی وجود داشته است: «آقای فتحی یک تصویر کلی از آن داشت و تصویر نزدیک به چیزی بود که میبینید؛ یعنی شخصیتی که درعینحال خشن است، آدم محتاطی هم هست. من این شخصیت را درک کردم و تمام سعیام این بود که این شخصیت پارهپاره نشود. دراینمیان حلقهای که شخصیت منفی و مثبت بزرگآقا را به هم وصل میکند، پیدا شد و آن عشقی بود که درکشدنی است، اما چون شخصیت اول ما را به دردسر میاندازد، دوستش نداریم و متوجه میشویم که بزرگآقا شهرزاد را دوست دارد. در واقع این شخصیت ذرهذره ساخته شد.